R2 - Trasa Bunkrami Wału Pomorskiego

Dystans 27.9 km
Czas trwania 3:10 h
Szwecja szkoła. Wyjeżdżamy szosą do Zdbic ok. 200 m i dalej 600 m szosą prosto. Szlak pieszy żółty ZP 188y oraz czarny rowerowy, nasza trasa skręca w lewo w drogę polną. Początek lasu, droga z górki i pod górkę, skrzyżowanie dróg. Szlaki i trasa skręcają w prawo na zachód. Skrzyżowanie dróg i szlaków. Koniec szlaku czarnego, żółty pieszy skręca w prawą stronę, a z nim biegnie dalej zielony rowerowy do Zdbic PKS (4 km), dalej jedziemy prosto do „Przesmyku Śmierci”. Tam po prawej widzimy Jezioro Zdbiczno, po lewej Jezioro Smolno, pozostałości bunkrów po obu stronach. Jedziemy szlakiem rowerowym zielonym i czerwonym pieszym ZP 111c, mijamy skrzyżowanie dróg leśnych. Prosto możliwość dojazdu do Rudnicy ok 3,8 km, szlaki pieszy czerwony oraz rowerowy zielony skręcają w lewo, zachodnim brzegiem Jeziora Smolno, my skręcamy w prawo, chwilowo bez znakó. Za około 500 m znów po prawej spotykamy czerwony szlak pieszy, dalej zygzakiem jedziemy wzdłuż szlaku czerwonego około 800 m. Sskręty raz w prawo, raz w lewo. Z lewej rzeczka Zdbica, szlak wiedzie wzdłuż rzeki na północ, z lewej droga do Rudnicy przez mostek. Południowy koniec Stawu Leszczyńskiego. Szlak prosto pod górę, wschodnią stroną stawu. Po lewej stronie, w dole, północy koniec Stawu Leszczyńskiego. Po obu stronach drogi teren bagnisty, szlak pieszy skręca w prawo w przecinkę i prowadzi około 400 m koło pozostałości okopów. Później ostro z górki, prosto, za ok 800 m znów spotykamy z prawej szlak czerwony. Szlak i trasa prowadzą w prawo, prosto droga wiedzie do szosy, w lewo Golce, w prawo Zdbice. Przez szosę biegnie "Rezerwat przyrody Golcowe Bagno” utworzony 1990 r. Szlak biegnie szosą w kierunku Zdbic w prawo, w prawo także droga na półwysep. Spotykamy czarny szlak pieszy z Iłowca ZP1134 do Zdbic (2 km), szlak czerwony skręca w lewo drogą leśna na północ, szlak czarny w lewo, czerwony w prawo skos pod górkę. W lewo mamy drogę nad Jezioro Karpiowe, szlak prostokąta. Szlak z drogi skręca w prawo, skrajem młodnika pod górę i z góry na wschód, ścieżka biegnie na lewo na północ. Szlak w prawo pod górę prowadzi do pozostałych umocnień (należy zwiedzać pieszo). Za wzniesieniem widoczne jest w dole Jezioro Dobre. Wracamy i dalej kierujemy się na północ ok. 100 m. Spotykamy szlak czerwony, z nim jedziemy na zachód i za około 500 m dochodzimy do drogi. Po prawej bagienko, koniec szlaku czerwonego. W prawo teren poligonu. W lewo drogą wracamy na południe (około 400 m), znów spotykamy szlak czerwony, którym przyjechaliśmy. Dalej po prawej widzimy w dole Jezioro Karpiowe, z prawej strony dochodzi pieszy czarny, szosa wiedzie w prawo do Golc, czerwonym szlakiem pieszym, skręcamy z czarnym szlakiem w lewo, w stronę Zdbic. Obelisk i pozostałości umocnień byłego Wału Pomorskiego, po prawej parking i sprzęt wojskowy. Zdbice Obelisk. Przystanek PKS - koniec szlaku czarnego, początek żółtego pieszego ZP188y, początek szlaku rowerowego zielonego dla Wałcza. Jedziemy dalej szosą w stronę Szwecji. Szosa prosto, szlak i my skręcamy w prawo, w drogę leśną. Po prawej Stanica Harcerska. Szlak prosto. Skrzyżowanie dróg i szlaków. W prawo (250 m) „Przesmyk Śmierci”, w prawo zielony szlak rowerowy, żółty pieszy w lewo i początek czarnego rowerowego w kierunku Szwecji. Skrzyżowanie dróg leśnych, szlaki w lewo, szosa w lewo do Zdbic, szlaki w prawo do Szwecji. Szwecja - szkoła, koniec trasy.
dystans (km) wysokość m n.p.m.

Miejsca na trasie

Region

Pojezierze Drawskie i Wałeckie

O regionie Pojezierze Drawskie oraz Pojezierze Wałeckie znajdują się w...